1 The word of the LORD that came to Joel, the son of Pethuel:
And listen, all inhabitants of the land.
Has anything like this happened in your days
Or in your fathers’ days?
And let your sons tell their sons,
And their sons the next generation.
And what the swarming locust has left, the creeping locust has eaten;
And what the creeping locust has left, the stripping locust has eaten.
And wail, all you wine drinkers,
On account of the sweet wine
That is cut off from your mouth.
Mighty and without number;
Its teeth are the teeth of a lion,
And it has the fangs of a lioness.
And my fig tree splinters.
It has stripped them bare and cast them away;
Their branches have become white.
For the bridegroom of her youth.
From the house of the LORD.
The priests mourn,
The ministers of the LORD.
The land mourns;
For the grain is ruined,
The new wine dries up,
Fresh oil fails.
Wail, O vinedressers,
For the wheat and the barley;
Because the harvest of the field is destroyed.
And the fig tree fails;
The pomegranate, the palm also, and the apple tree,
All the trees of the field dry up.
Indeed, rejoicing dries up
From the sons of men.
And lament, O priests;
Wail, O ministers of the altar!
Come, spend the night in sackcloth
O ministers of my God,
For the grain offering and the drink offering
Are withheld from the house of your God.
Starvation and Drought
14 Consecrate a fast,
Proclaim a solemn assembly;
Gather the elders
And all the inhabitants of the land
To the house of the LORD your God,
And cry out to the LORD.
For the day of the LORD is near,
And it will come as destruction from the Almighty.
Gladness and joy from the house of our God?
The storehouses are desolate,
The barns are torn down,
For the grain is dried up.
The herds of cattle wander aimlessly
Because there is no pasture for them;
Even the flocks of sheep suffer.
For fire has devoured the pastures of the wilderness
And the flame has burned up all the trees of the field.
For the water brooks are dried up
And fire has devoured the pastures of the wilderness.
4 Гусеницы и саранча являются одним и тем же насекомым в разных стадиях своего развития. Обычно Дух побуждает пророка на пророчество в связи с какими-то местными обстоятельствами, имеющими важное духовное значение. Сравним, например, с Ис 7:1−14, где вторжение сирийцев и неверие Ахаза послужили поводом для великого пророчества в ст. 14. Опустошение полей и виноградников прожорливыми насекомыми, как показано у Иоиля, имело также немалое духовное значение для евреев (Иоиль 1:13−14), и послужило поводом для пророчества о дне Господнем, которому предстоит исполниться (Ис 2:12). Эта тема разворачивается в Иоил. 2, где реальное нападение саранчи отступает на задний план, а картина грядущего дня Иеговы заполняет всю сцену.
Она изображает конец нынешнего времени, то есть «времени язычников» (Лк 21:24; Откр 16:14); Армагеддонскую битву (Откр 16:14; 19:11−21); возвращение Израиля в свой дом (Рим 11:26, примеч.) и благословение в царстве его. Замечательно то, что Иоиль, выступивший в самом начале периода письменных пророчеств (836 до Р. Х.) дает уже полную картину будущего в том же виде, в каком оно позднее появилось в других письменных пророчествах.
Порядок сообщаемых им событий таков:
1) Вторжение в Палестину с севера под водительством Зверя и лжепророка (Иоиль 2:1−10; «Армагеддон», Откр 16:14);
2) войско Господне и уничтожение захватчиков (Иоиль 2:11; Откр 19:11−21);
3) покаяние жителей Иудеи (Иоиль 2:12−17; Втор 30:1−9, примеч.);
4) обещание Иеговы (Иоиль 2:28−29);
5) излияние Духа в «последние дни» (еврейские) (Иоиль 2:28−29);
6) Второе пришествие Господа во славе и учреждение царства (Иоиль 2:30−32; Деян 15:15−17), то есть воссоединение Израильского народа и суд над другими народами (Иоиль 3:1−16);
7) полное и постоянное благословение народа в царстве (Иоиль 3:17−21; Зах 14:1−21; Мф 25:32, примечание).