Jeremiah 1 глава

Jeremiah
New International Version → Комментарии МакДональда

New International Version

1 The words of Jeremiah son of Hilkiah, one of the priests at Anathoth in the territory of Benjamin.
2 The word of the Lord came to him in the thirteenth year of the reign of Josiah son of Amon king of Judah,
3 and through the reign of Jehoiakim son of Josiah king of Judah, down to the fifth month of the eleventh year of Zedekiah son of Josiah king of Judah, when the people of Jerusalem went into exile.
The Call of Jeremiah

4 The word of the Lord came to me, saying,
5 “Before I formed you in the womb I knewa you,
before you were born I set you apart;
I appointed you as a prophet to the nations.”
6 “Alas, Sovereign Lord,” I said, “I do not know how to speak; I am too young.”
7 But the Lord said to me, “Do not say, ‘I am too young.’ You must go to everyone I send you to and say whatever I command you.
8 Do not be afraid of them, for I am with you and will rescue you,” declares the Lord.
9 Then the Lord reached out his hand and touched my mouth and said to me, “I have put my words in your mouth.
10 See, today I appoint you over nations and kingdoms to uproot and tear down, to destroy and overthrow, to build and to plant.”
11 The word of the Lord came to me: “What do you see, Jeremiah?”
“I see the branch of an almond tree,” I replied.
12 The Lord said to me, “You have seen correctly, for I am watchingb to see that my word is fulfilled.”
13 The word of the Lord came to me again: “What do you see?”
“I see a pot that is boiling,” I answered. “It is tilting toward us from the north.”
14 The Lord said to me, “From the north disaster will be poured out on all who live in the land.
15 I am about to summon all the peoples of the northern kingdoms,” declares the Lord.
“Their kings will come and set up their thrones
in the entrance of the gates of Jerusalem;
they will come against all her surrounding walls
and against all the towns of Judah.
16 I will pronounce my judgments on my people
because of their wickedness in forsaking me,
in burning incense to other gods
and in worshiping what their hands have made.
17 “Get yourself ready! Stand up and say to them whatever I command you. Do not be terrified by them, or I will terrify you before them.
18 Today I have made you a fortified city, an iron pillar and a bronze wall to stand against the whole land — against the kings of Judah, its officials, its priests and the people of the land.
19 They will fight against you but will not overcome you, for I am with you and will rescue you,” declares the Lord.

Комментарии МакДональда

I. ВВЕДЕНИЕ: ПРИЗВАНИЕ И ПРОРОЧЕСКАЯ МИССИЯ ИЕРЕМИИ (Гл. 1)

1:1−10 В первой главе книги мы знакомимся с Иеремией, сыном Хелкииным, которого Бог призывает на пророческое служение и дает соответствующие указания. Об отце Иеремии сказано, что он был одним из священников в Анафофе, в земле Вениаминовой. Еще до того, как он родился, Бог пророком поставил его (ст. 5). Человеческая природа Иеремии противилась такому предназначению (ст. 6), но Божья сила укрепила пророка (ст. 8−9), сделав его вестником гибели и надежды (ст. 10). Вильям Келли удачно характеризует жизнь и служение Иеремии:

«Вдумчивый читатель не может не поразиться тому, насколько ощутимо различие между Иеремией и Исаией — и в стиле, и в самом характере пророков. В послании Иеремии не раскрываются величественные замыслы Бога для всего мира, центром которого является Израиль; его пророчества в первую очередь вскрывают нравственное состояние Божьего народа. Конечно, суд над язычниками также имеет место, и все же, главная задача пророка — пробудить совесть иудеев, и чтобы достичь этого, Дух Святой поразительно часто использует личный опыт самого Иеремии. Никакой другой пророк не уделяет столько внимания самоанализу — своих мыслей, эмоций, поведения, состояния духа».

1:11−19 Далее, Господь наставляет Иеремию, используя наглядные примеры: миндальное дерево и кипящий котел. Миндальное дерево, цветение которого служит первым признаком весны, означает, что близко исполнение Божьего Слова (ст. 11−12). Кипящий котел (лицо его со стороны севера) символизирует Вавилон, ярость которого вот-вот изольется на Иуду — на народ, забывший Бога и обратившийся к идолам (ст. 13−16). Иеремия должен будет провозглашать не очень-то популярные пророчества против царей Иуды, против князей его, против священников его и против народа. Но Господь укрепит его. Хотя враги будут ратовать против пророка, Бог будет с ним, чтобы избавлять (ст. 17−19).



2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.