2 Hear this, you elders;
listen, all who live in the land.
Has anything like this ever happened in your days
or in the days of your ancestors?
and let your children tell it to their children,
and their children to the next generation.
the great locusts have eaten;
what the great locusts have left
the young locusts have eaten;
what the young locusts have left
other locustsa have eaten.
Wail, all you drinkers of wine;
wail because of the new wine,
for it has been snatched from your lips.
a mighty army without number;
it has the teeth of a lion,
the fangs of a lioness.
and ruined my fig trees.
It has stripped off their bark
and thrown it away,
leaving their branches white.
grieving for the betrothed of her youth.
are cut off from the house of the Lord.
The priests are in mourning,
those who minister before the Lord.
the ground is dried up;
the grain is destroyed,
the new wine is dried up,
the olive oil fails.
wail, you vine growers;
grieve for the wheat and the barley,
because the harvest of the field is destroyed.
and the fig tree is withered;
the pomegranate, the palm and the appleb tree —
all the trees of the field — are dried up.
Surely the people’s joy
is withered away.
13 Put on sackcloth, you priests, and mourn;
wail, you who minister before the altar.
Come, spend the night in sackcloth,
you who minister before my God;
for the grain offerings and drink offerings
are withheld from the house of your God.
call a sacred assembly.
Summon the elders
and all who live in the land
to the house of the Lord your God,
and cry out to the Lord.
For the day of the Lord is near;
it will come like destruction from the Almighty.c
before our very eyes —
joy and gladness
from the house of our God?
beneath the clods.d
The storehouses are in ruins,
the granaries have been broken down,
for the grain has dried up.
The herds mill about
because they have no pasture;
even the flocks of sheep are suffering.
for fire has devoured the pastures in the wilderness
and flames have burned up all the trees of the field.
the streams of water have dried up
and fire has devoured the pastures in the wilderness.
4 Гусеницы и саранча являются одним и тем же насекомым в разных стадиях своего развития. Обычно Дух побуждает пророка на пророчество в связи с какими-то местными обстоятельствами, имеющими важное духовное значение. Сравним, например, с Ис 7:1−14, где вторжение сирийцев и неверие Ахаза послужили поводом для великого пророчества в ст. 14. Опустошение полей и виноградников прожорливыми насекомыми, как показано у Иоиля, имело также немалое духовное значение для евреев (Иоиль 1:13−14), и послужило поводом для пророчества о дне Господнем, которому предстоит исполниться (Ис 2:12). Эта тема разворачивается в Иоил. 2, где реальное нападение саранчи отступает на задний план, а картина грядущего дня Иеговы заполняет всю сцену.
Она изображает конец нынешнего времени, то есть «времени язычников» (Лк 21:24; Откр 16:14); Армагеддонскую битву (Откр 16:14; 19:11−21); возвращение Израиля в свой дом (Рим 11:26, примеч.) и благословение в царстве его. Замечательно то, что Иоиль, выступивший в самом начале периода письменных пророчеств (836 до Р. Х.) дает уже полную картину будущего в том же виде, в каком оно позднее появилось в других письменных пророчествах.
Порядок сообщаемых им событий таков:
1) Вторжение в Палестину с севера под водительством Зверя и лжепророка (Иоиль 2:1−10; «Армагеддон», Откр 16:14);
2) войско Господне и уничтожение захватчиков (Иоиль 2:11; Откр 19:11−21);
3) покаяние жителей Иудеи (Иоиль 2:12−17; Втор 30:1−9, примеч.);
4) обещание Иеговы (Иоиль 2:28−29);
5) излияние Духа в «последние дни» (еврейские) (Иоиль 2:28−29);
6) Второе пришествие Господа во славе и учреждение царства (Иоиль 2:30−32; Деян 15:15−17), то есть воссоединение Израильского народа и суд над другими народами (Иоиль 3:1−16);
7) полное и постоянное благословение народа в царстве (Иоиль 3:17−21; Зах 14:1−21; Мф 25:32, примечание).