1 Jude, a bondservant of Jesus Christ, and brother of James,
To those who are called, [a]sanctified by God the Father, and preserved in Jesus Christ:
3 Beloved, while I was very diligent to write to you concerning our common salvation, I found it necessary to write to you exhorting you to contend earnestly for the faith which was once for all delivered to the saints.
5 But I want to remind you, though you once knew this, that the Lord, having saved the people out of the land of Egypt, afterward destroyed those who did not believe.
12 These are [g]spots in your love feasts, while they feast with you without fear, serving only themselves. They are clouds without water, carried [h]about by the winds; late autumn trees without fruit, twice dead, pulled up by the roots;
16 These are grumblers, complainers, walking according to their own lusts; and they mouth great swelling words, flattering people to gain advantage.
20 But you, beloved, building yourselves up on your most holy faith, praying in the Holy Spirit,
24 Now to Him who is able to keep [m]you from stumbling,
And to present you faultless
Before the presence of His glory with exceeding joy,
[o]Who alone is wise,
Be glory and majesty,
Dominion and [p]power,
Both now and forever.
Amen.
Стих 14
А об Енохе, седьмом от Адама, разве не говорится в каноническом послании апостола Иуды, что он пророчествовал? Если писания Еноха не получили авторитета ни у иудеев, ни у нас, причиной тому служит крайняя древность, вследствие которой считали нужным относиться к ним с недоверием, чтобы не принять ложного за истинное.
О Граде Божием 18.38. CI. 0313, SL 48.18.38.5[*].
Стих 19
Не причастен любви Бога тот, кто является врагом единства. Итак, не имеют Духа Святого те, кто находится вне Церкви; именно о них сказано в Писании: отделяющие себя (от единства веры), душевные, не имеющие духа.
Послания 185. СI. 0262, 185.57.11.44.3[*].
Стих 24
Равным же образом апостол Иуда, когда говорит: Могущему же соблюсти вас от падения и поставить пред славою Своею непорочными в радости, разве не показывает самым откровенным образом, что способность добром претерпевать до конца есть дар Божий.
Об упреке и благодати. СI. 0353, 922.25[*].