1 The word of the Lord that came to Joel the son of Pethuel.
2 Hear this, you elders,
And give ear, all you inhabitants of the land!
Has anything like this happened in your days,
Or even in the days of your fathers?
Let your children tell their children,
And their children another generation.
What the swarming locust left, the crawling locust has eaten;
And what the crawling locust left, the consuming locust has eaten.
And wail, all you drinkers of wine,
Because of the new wine,
For it has been cut off from your mouth.
Strong, and without number;
His teeth are the teeth of a lion,
And he has the fangs of a [b]fierce lion.
And [c]ruined My fig tree;
He has stripped it bare and thrown it away;
Its branches are made white.
For the husband of her youth.
Have been cut off from the house of the Lord;
The priests mourn, who minister to the Lord.
The land mourns;
For the grain is ruined,
The new wine is dried up,
The oil fails.
Wail, you vinedressers,
For the wheat and the barley;
Because the harvest of the field has perished.
And the fig tree has withered;
The pomegranate tree,
The palm tree also,
And the apple tree —
All the trees of the field are withered;
Surely joy has withered away from the sons of men.
13 Gird yourselves and lament, you priests;
Wail, you who minister before the altar;
Come, lie all night in sackcloth,
You who minister to my God;
For the grain offering and the drink offering
Are withheld from the house of your God.
Call a sacred assembly;
Gather the elders
And all the inhabitants of the land
Into the house of the Lord your God,
And cry out to the Lord.
For the day of the Lord is at hand;
It shall come as destruction from the Almighty.
Joy and gladness from the house of our God?
Storehouses are in shambles;
Barns are broken down,
For the grain has withered.
The herds of cattle are restless,
Because they have no pasture;
Even the flocks of sheep [d]suffer punishment.
For fire has devoured the [e]open pastures,
And a flame has burned all the trees of the field.
For the water brooks are dried up,
And fire has devoured the [f]open pastures.
I. НАШЕСТВИЕ САРАНЧИ (Гл. 1)
А. Беспрецедентное бедствие (1:1−4)
1:1−4 Под нашествием саранчи Иоиль, сын Вафуила, подразумевает вторжение врагов в Иудею с севера. Это пророчество частично исполнилось во время вавилонских завоеваний, но относится также и к будущему захватчику: царю Севера (Ассирии).
Нашествие саранчи оказалось таким опустошительным, что даже старожилы не помнили такого во дни их. Бедствие проходило в четыре этапа, которые соответствуют четырем стадиям развития саранчи (жующая, роящаяся, ползающая и пожирающая). Возможно, это — символическое указание на четыре мировые империи, господствовавшие над избранным народом: Вавилон, Персия, Греция и Рим
Б. Пострадавшие от этого бедствия:
1. пьяницы (1:5−7)
2. священники (1:8−10, 13−16)
3. земледельцы (1:11−12, 17−18)
4. пророк Иоиль (1:19−20)
Пророк призывает к покаянию весь народ — от пьяниц до земледельцев (ст. 11−12, 17−18) и священников (ст. 8−10, 13−16).
Саранча настолько опустошила землю, что не с чем было даже предстать пред Господом для жертвоприношений и возлияний (ст. 8−10).
Пророк усматривал в этом бедствии день Господень, который близок — как опустошение от Всемогущего придет он (ст. 15). Выражение «день Господень» означает вмешательство Бога в ход истории для суда и уничтожения зла, когда Он усмиряет бунтовщиков и торжествует во славе. В эсхатологическом смысле «День Господень» включает Великую Скорбь, Второе Пришествие, Тысячелетнее Царство и гибель в огне старого неба и земли.
Обращаясь к Богу от лица народа, Иоиль умоляет Его о милости, так как огонь пожрал злачные пастбища и все деревья. Даже животные на поле взывают к Нему, потому что иссохли потоки вод.