1 When Ephraim spoke, there was trembling;
he was exalted in Israel,
but he incurred guilt through Baal and died.
and make for themselves metal images,
idols skillfully made of their silver,
all of them the work of craftsmen.
It is said of them,
“Those who offer human sacrifice kiss calves!”
or like the dew that goes early away,
like the chaff that swirls from the threshing floor
or like smoke from a window.
from the land of Egypt;
you know no God but me,
and besides me there is no savior.
in the land of drought;
they were filled, and their heart was lifted up;
therefore they forgot me.
like a leopard I will lurk beside the way.
I will tear open their breast,
and there I will devour them like a lion,
as a wild beast would rip them open.
for you are against me, against your helper.
Where are all your rulers —
those of whom you said,
“Give me a king and princes”?
and I took him away in my wrath.
his sin is kept in store.
but he is an unwise son,
for at the right time he does not present himself
at the opening of the womb.
I shall redeem them from Death.c
O Death, where are your plagues?
O Sheol, where is your sting?
Compassion is hidden from my eyes.
the east wind, the wind of the Lord, shall come,
rising from the wilderness,
and his fountain shall dry up;
his spring shall be parched;
it shall strip his treasury
of every precious thing.
because she has rebelled against her God;
they shall fall by the sword;
their little ones shall be dashed in pieces,
and their pregnant women ripped open.
Стих 4
Никто из тех, кто терпит такого правителя, пусть того, кого он терпит, не обвиняет, потому что, без сомнения, по своим заслугам он оказался под властью дурного правителя. Поэтому пусть он прежде осуждает греховность своего поведения, нежели неправедность правящего. Ибо написано: Я дал тебе царя во гневе Моем (11 И Я дал тебе царя во гневе Моем, и отнял в негодовании Моем. Ос 13:11). Почему же мы не видим, что руководят нами те, чью власть над нами мы приняли по гневу Господа? Если же от ярости Божией по нашим заслугам имеем правителей, то из их поступков видим, что мы должны думать о себе, оценивая себя. Хотя зачастую и избранные подчиняются негодяю. Потому и Давид долгое время терпел Саула. Но последующий грех это не просто наказание, но крайне суровая, великая кара.
Августин Иппонийский. Против Юлиана. С1. 0351, 5.787.8.
Стих 11
Никто из тех, кто терпит такого правителя, пусть того, кого он терпит, не обвиняет, потому что, без сомнения, по своим заслугам он оказался под властью дурного правителя. Поэтому пусть он прежде осуждает греховность своего поведения, нежели неправедность правящего. Ибо написано: Я дал тебе царя во гневе Моем. Почему же мы не видим, что руководят нами те, чью власть над нами мы приняли по гневу Господа? Если же от ярости Божией по нашим заслугам имеем правителей, то из их поступков видим, что мы должны думать о себе, оценивая себя. Хотя зачастую и избранные подчиняются негодяю. Потому и Давид долгое время терпел Саула. Но последующий грех это не просто наказание, но крайне суровая, великая кара.
Августин Иппонийский. Против Юлиана. С1. 0351, 5.787.8.