Genesis 12 глава

Genesis
New American Standard Bible → Комментарии Скоуфилда

New American Standard Bible

Abram Journeys to Egypt

1 Now the LORD said to Abram,
“Go forth from your country,
And from your relatives
And from your father’s house,
To the land which I will show you;
2 And I will make you a great nation,
And I will bless you,
And make your name great;
And so you shall be a blessing;
3 And I will bless those who bless you,
And the one who curses you I will curse.
And in you all the families of the earth will be blessed.”
4 So Abram went forth as the LORD had spoken to him; and Lot went with him. Now Abram was seventy-five years old when he departed from Haran.
5 Abram took Sarai his wife and Lot his nephew, and all their possessions which they had accumulated, and the persons which they had acquired in Haran, and they set out for the land of Canaan; thus they came to the land of Canaan.
6 Abram passed through the land as far as the site of Shechem, to the oak of Moreh. Now the Canaanite was then in the land.
7 The LORD appeared to Abram and said, “To your descendants I will give this land.” So he built an altar there to the LORD who had appeared to him.
8 Then he proceeded from there to the mountain on the east of Bethel, and pitched his tent, with Bethel on the west and Ai on the east; and there he built an altar to the LORD and called upon the name of the LORD.
9 Abram journeyed on, continuing toward the Negev.
10 Now there was a famine in the land; so Abram went down to Egypt to sojourn there, for the famine was severe in the land.
11 It came about when he came near to Egypt, that he said to Sarai his wife, “See now, I know that you are a beautiful woman;
12 and when the Egyptians see you, they will say, ‘This is his wife’; and they will kill me, but they will let you live.
13 “Please say that you are my sister so that it may go well with me because of you, and that I may live on account of you.”
14 It came about when Abram came into Egypt, the Egyptians saw that the woman was very beautiful.
15 Pharaoh’s officials saw her and praised her to Pharaoh; and the woman was taken into Pharaoh’s house.
16 Therefore he treated Abram well for her sake; and gave him sheep and oxen and donkeys and male and female servants and female donkeys and camels.
17 But the LORD struck Pharaoh and his house with great plagues because of Sarai, Abram’s wife.
18 Then Pharaoh called Abram and said, “What is this you have done to me? Why did you not tell me that she was your wife?
19 “Why did you say, ‘She is my sister,’ so that I took her for my wife? Now then, here is your wife, take her and go.”
20 Pharaoh commanded his men concerning him; and they escorted him away, with his wife and all that belonged to him.

Комментарии Скоуфилда

1 Четвёртый период: Обетование. Не вызывает сомнения, что завет с Богом, в который вступил Авраам (Быт 15:18, примеч.), произвёл великие перемены в его жизни и в жизни его потомков. Они сделались подлинными наследниками того, что было им обещано. То был завет милостивый и безоговорочный. Чтобы сохранить Божие благословение потомкам Авраама следовало только оставаться на их земле. Попав в Египет, они утратили благословение, но не потеряли самый завет. Период обетования окончился, когда Израиль слишком поспешно принял закон (Ис 19:8). Благодать приготовила избавителя (Моисея), обеспечила жертву для виновных, и могущество Бога вывело народ из рабства (Ис 19:4). Однако у Синая Израиль заменил благодать законом. Период обетования простирается в Библии от Быт 12:1 до Ис 19:8 и относится исключительно к народу израильскому. Период следует отличать от завета или договора. IIервый представляет собой вид испытания, а второй вечен и безусловен. Закон не аннулировал завет Бога с Авраамом (Быт 3:15−18), но был как бы промежуточным дисциплинирующим средством, «до времени пришествия Семени, к Которому относится обетование» (Гал 3:19−29; 4:1−7). Получение закона таким образом завершает период испытания. См. другие шесть периодов: Невинность (Быт 1:28); Совесть (Быт 3:23); Человеческое управление (Быт 8:20); Закон (Ис 19:8}; Благодать (Ин 1:17); Царство (Еф 1:10).

2 Для анализа и понимания завета с Авраамом смотрите Быт 15:18, примеч.

8 Вефиль — одно из священных мест в Ханаане, означающее «Божий дом» (Быт 28:1−22; 35:1−7, примеч.). Характерно для всякого рода отступничества то, что именно это священное место Иеровоам избрал позднее для воздвижения идола (3Цар 12:28, 32; ср. с 3Цар 13:1−5). Типично для Божественного осуждения и то, что Бог повелел разрушить Вефиль, несмотря на священное прошлое этого города (3Цар 13:1−5; 4Цар 23:15−17; Ам 3:14−15). Бог никогда не медлит, отвергая то, что уже не исполняет более Его предначертаний (Откр 2:5; 3:16).

10 Голод часто был средством наказания и испытания Божьего народа в его стране (ср. с Быт 26:1; 42:5; Руфь 1:1; 2Цар 24:13; Пс 104:16). Бегство в Египет (в мир) символизирует обычное стремление людей заменить утерянную духовную силу силой плотскою, мирскою. Люди бросаются в мир вместо того, чтобы попытаться восстановить Божие расположение и присутствие через покаяние и исправление.



2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.