1 The [a]burden against Nineveh. The book of the vision of Nahum the Elkoshite.
2 God is jealous, and the Lord avenges;
The Lord avenges and is furious.
The Lord will take vengeance on His adversaries,
And He reserves wrath for His enemies;
And will not at all acquit the wicked.
The Lord has His way
In the whirlwind and in the storm,
And the clouds are the dust of His feet.
And dries up all the rivers.
Bashan and Carmel wither,
And the flower of Lebanon wilts.
The hills melt,
And the earth [b]heaves at His presence,
Yes, the world and all who dwell in it.
And who can endure the fierceness of His anger?
His fury is poured out like fire,
And the rocks are thrown down by Him.
A stronghold in the day of trouble;
And He knows those who trust in Him.
He will make an utter end of its place,
And darkness will pursue His enemies.
He will make an utter end of it.
Affliction will not rise up a second time.
And while drunken like drunkards,
They shall be devoured like stubble fully dried.
Who plots evil against the Lord,
A [d]wicked counselor.
“Though they are [e]safe, and likewise many,
Yet in this manner they will be cut down
When he passes through.
Though I have afflicted you,
I will afflict you no more;
And burst your bonds apart.”
[f]“Your name shall be perpetuated no longer.
Out of the house of your gods
I will cut off the carved image and the molded image.
I will dig your grave,
For you are vile.”[g]
The feet of him who brings good tidings,
Who proclaims peace!
O Judah, keep your appointed feasts,
Perform your vows.
For the [h]wicked one shall no more pass through you;
He is utterly cut off.
1 Ниневия в Св. Писании — символ религиозного отступничества, возвращения к язычеству. Так точно и Вавилон символизирует замешательство, в котором оказалась мировая политическая система язычников (Дан 2:41−43). См. Ис 13:1, Примеч. Под влиянием проповеди Ионы (862 до Р.Х.) народ и царь Ниневии обратились к Богу (Элохиму), Иона 3:3−10. Но во времена Наума, лет сто спустя, этот город отпал от Бога. Это отличает Ниневию от других древних языческих городов, и делает ее подходящим символом языческой религиозной мировой системы в последние дни. Моральный облик Ниневии описан в Рим 1:21−23. Главным божеством отпавшего от Бога города стал «бык» с человеческим лицом и птичьими крыльями: «образ подобный тленному человеку, и птицам и четвероногим...». Слово Наума, произнесенное лет за сто до уничтожения Ниневии, не является призывом к покаянию, а служит предупреждением о суде: Он совершит истребление и бедствие уже не повторится», ст. 9; ем. также Наум 3:10. Ибо против тех, кто отпадает от Бога нет иного средства как только безоговорочно осудить их и всё начать снова. Ср. с Ис 1:4−5, 24−28; Евр 6:4−8; Пр 29:1. Таков путь Божий: отступничество карается уничтожением, о чем свидетельствуют потоп и гибель Ниневии. Это предвестники будущего уничтожения отступников из среды христианства. (Ср. Дан 2:34−35; Лк 17:26−27; Откр 19:17−21).
2 Важный урок пророчества Наума в том, что Бог не только «медлен на гнев» и «крепость всех уповающих на Него», но Он также «не пощадит противников Своих». Он может быть «праведным и оправдывающим верующего» (Рим 3:26), но только потому, что Его святые принципы получили удовлетворение на кресте.