2 Chronicles 15 глава

2 Chronicles
New Living Translation → Толкования Августина

New Living Translation

Asa’s Religious Reforms

1 Then the Spirit of God came upon Azariah son of Oded,
2 and he went out to meet King Asa as he was returning from the battle. “Listen to me, Asa!” he shouted. “Listen, all you people of Judah and Benjamin! The LORD will stay with you as long as you stay with him! Whenever you seek him, you will find him. But if you abandon him, he will abandon you.
3 For a long time Israel was without the true God, without a priest to teach them, and without the Law to instruct them.
4 But whenever they were in trouble and turned to the LORD, the God of Israel, and sought him out, they found him.
5 “During those dark times, it was not safe to travel. Problems troubled the people of every land.
6 Nation fought against nation, and city against city, for God was troubling them with every kind of problem.
7 But as for you, be strong and courageous, for your work will be rewarded.”
8 When Asa heard this message from Azariah the prophet,a he took courage and removed all the detestable idols from the land of Judah and Benjamin and in the towns he had captured in the hill country of Ephraim. And he repaired the altar of the LORD, which stood in front of the entry room of the LORD’s Temple.
9 Then Asa called together all the people of Judah and Benjamin, along with the people of Ephraim, Manasseh, and Simeon who had settled among them. For many from Israel had moved to Judah during Asa’s reign when they saw that the LORD his God was with him.
10 The people gathered at Jerusalem in late spring,b during the fifteenth year of Asa’s reign.
11 On that day they sacrificed to the LORD 700 cattle and 7,000 sheep and goats from the plunder they had taken in the battle.
12 Then they entered into a covenant to seek the LORD, the God of their ancestors, with all their heart and soul.
13 They agreed that anyone who refused to seek the LORD, the God of Israel, would be put to death — whether young or old, man or woman.
14 They shouted out their oath of loyalty to the LORD with trumpets blaring and rams’ horns sounding.
15 All in Judah were happy about this covenant, for they had entered into it with all their heart. They earnestly sought after God, and they found him. And the LORD gave them rest from their enemies on every side.
16 King Asa even deposed his grandmotherc Maacah from her position as queen mother because she had made an obscene Asherah pole. He cut down her obscene pole, broke it up, and burned it in the Kidron Valley.
17 Although the pagan shrines were not removed from Israel, Asa’s heart remained completely faithful throughout his life.
18 He brought into the Temple of God the silver and gold and the various items that he and his father had dedicated.
19 So there was no more war until the thirty-fifth year of Asa’s reign.

Толкования Августина

Стих 2

те, кто утверждают, что благодать Божия дается по нашим заслугам, это свидетельство воспринимают в том смысле, что наша заслуга заключается в том, что «мы пребываем с Богом»; как будто именно сообразно этому нашему достоинству дается благодать, чтобы Бог был с нами. Опять же заслуга наша усматривается ими в том, что мы ищем Его; и тогда сообразно сей заслуге нам дается благодать Божия, благодаря которой мы находим Господа.

И опять же в 1-й книге Паралипоменон говорится о свободе воли: И ты, Соломон, сын мой, знай Бога отца твоего и служи Ему от всего сердца и от всей души, ибо Господь испытует все сердца и знает все движения мыслей. Если будешь искать Его, то найдешь Его, а если оставишь Его, Он оставит тебя навсегда (9 и ты, Соломон, сын мой, знай Бога отца твоего и служи Ему от всего сердца и от всей души, ибо Господь испытует все сердца и знает все движения мыслей. Если будешь искать Его, то найдешь Его, а если оставишь Его, Он оставит тебя навсегда. 1Пар 28:9). Но те люди1 вкладывают в данные строки идею о заслуге человека. Поскольку, в частности, здесь сказано: Если будешь искать Его, — они полагают, что благодать дается согласно заслугам, связывая это с продолжением данной фразы: то найдешь Его. И вот тогда-то они прилагают все усилия к тому, чтобы доказать тезис, согласно которому благодать Божия дается по заслугам. Иными словами, они хотят доказать, что благодать — не есть милость. А ведь со всей возможной ясностью апостол говорит обо всех получающих вознаграждение за заслуги: Воздаяние делающему вменяется не по милости, но по долгу (4 Воздаяние делающему вменяется не по милости, но по долгу. Рим 4:4).

О благодати и свободе воли, Сl.0352,888.19.

Примечания

  • 1 — Августин ведет полемику с пелагианами. — Прим. ред.


2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.