The LORD’s Anger against Nineveh
filled with vengeance and rage.
He takes revenge on all who oppose him
and continues to rage against his enemies!
and he never lets the guilty go unpunished.
He displays his power in the whirlwind and the storm.
The billowing clouds are the dust beneath his feet.
and the rivers disappear.
The lush pastures of Bashan and Carmel fade,
and the green forests of Lebanon wither.
and the hills melt away;
the earth trembles,
and its people are destroyed.
Who can survive his burning fury?
His rage blazes forth like fire,
and the mountains crumble to dust in his presence.
a strong refuge when trouble comes.
He is close to those who trust in him.
in an overwhelming flood.
He will pursue his foes
into the darkness of night.
He will destroy you with one blow;
he won’t need to strike twice!
and staggering like drunks,
will be burned up like dry stubble in a field.
who plots evil against the LORD?
“Though the Assyrians have many allies,
they will be destroyed and disappear.
O my people, I have punished you before,
but I will not punish you again.
and tear off the chains of Assyrian oppression.”
“You will have no more children to carry on your name.
I will destroy all the idols in the temples of your gods.
I am preparing a grave for you
because you are despicable!”
He is bringing a message of peace.
Celebrate your festivals, O people of Judah,
and fulfill all your vows,
for your wicked enemies will never invade your land again.
They will be completely destroyed!
I. Xарактер Бога — Судьи (1:1−8)
1:1−5 Бог описывается здесь как ревнитель и мститель. С одной стороны — Он
страшен в гневе, с другой — долготерпелив и велик могуществом. В Его руке вся Вселенная с ее обитателями. Его ревность праведна. Это ревность мужа к любимой жене, а не завистливое отношение к чужому счастью. Ведь Израиль — «жена» Иеговы (см. книгу пророка Осии).
1:6−8 Когда Бог наказывает, никто не сможет этому воспрепятствовать. В то же время Он благ к надеющимся на Него. Его гнев обрушится на Ассирию всепотопляющим наводнением и разрушит ее столицу Ниневию.
II. Hеотвратимость суда над Hиневией (1:9−15)
1:9−11 Эти слова обращены к ассирийцам. Бог намерен уничтожить их. Тот, кто умышляет против Господа, падет (вероятно, это относится к Сеннахириму или дерзкому Рабсаку).
1:12−13 Хотя ассирийцы пока безопасны, они будут посечены. И наоборот, хотя Израиль был отягощен Господом, его ждет счастливое будущее, потому что Бог сокрушит невыносимое ассирийское ярмо.
1:14 Далее Господь обращается непосредственно к ассирийскому царю. Его имя будет забыто, его храм с идолами разграбят враги. Господь приготовит ему могилу, и будет он в презрении.
1:15 В этом стихе говорится о вестнике, возвещающем Иудее мир, потому что гибель ждет Ассирию. Похожие слова записаны Павлом в Рим 10:15, но там они используются в контексте благовестия (см. Ис 52:7).