2 Hear this, you elders;
give ear, all inhabitants of the land!
Has such a thing happened in your days,
or in the days of your fathers?
and let your children tell their children,
and their children to another generation.
the swarming locust has eaten.
What the swarming locust left,
the hopping locust has eaten,
and what the hopping locust left,
the destroying locust has eaten.
and wail, all you drinkers of wine,
because of the sweet wine,
for it is cut off from your mouth.
powerful and beyond number;
its teeth are lions’ teeth,
and it has the fangs of a lioness.
and splintered my fig tree;
it has stripped off their bark and thrown it down;
their branches are made white.
for the bridegroom of her youth.
from the house of the Lord.
The priests mourn,
the ministers of the Lord.
the ground mourns,
because the grain is destroyed,
the wine dries up,
the oil languishes.
wail, O vinedressers,
for the wheat and the barley,
because the harvest of the field has perished.
the fig tree languishes.
Pomegranate, palm, and apple,
all the trees of the field are dried up,
and gladness dries up
from the children of man.
13 Put on sackcloth and lament, O priests;
wail, O ministers of the altar.
Go in, pass the night in sackcloth,
O ministers of my God!
Because grain offering and drink offering
are withheld from the house of your God.
call a solemn assembly.
Gather the elders
and all the inhabitants of the land
to the house of the Lord your God,
and cry out to the Lord.
For the day of the Lord is near,
and as destruction from the Almightyc it comes.
before our eyes,
joy and gladness
from the house of our God?
the storehouses are desolate;
the granaries are torn down
because the grain has dried up.
The herds of cattle are perplexed
because there is no pasture for them;
even the flocks of sheep suffer.e
For fire has devoured
the pastures of the wilderness,
and flame has burned
all the trees of the field.
because the water brooks are dried up,
and fire has devoured
the pastures of the wilderness.
4 Гусеницы и саранча являются одним и тем же насекомым в разных стадиях своего развития. Обычно Дух побуждает пророка на пророчество в связи с какими-то местными обстоятельствами, имеющими важное духовное значение. Сравним, например, с Ис 7:1−14, где вторжение сирийцев и неверие Ахаза послужили поводом для великого пророчества в ст. 14. Опустошение полей и виноградников прожорливыми насекомыми, как показано у Иоиля, имело также немалое духовное значение для евреев (Иоиль 1:13−14), и послужило поводом для пророчества о дне Господнем, которому предстоит исполниться (Ис 2:12). Эта тема разворачивается в Иоил. 2, где реальное нападение саранчи отступает на задний план, а картина грядущего дня Иеговы заполняет всю сцену.
Она изображает конец нынешнего времени, то есть «времени язычников» (Лк 21:24; Откр 16:14); Армагеддонскую битву (Откр 16:14; 19:11−21); возвращение Израиля в свой дом (Рим 11:26, примеч.) и благословение в царстве его. Замечательно то, что Иоиль, выступивший в самом начале периода письменных пророчеств (836 до Р. Х.) дает уже полную картину будущего в том же виде, в каком оно позднее появилось в других письменных пророчествах.
Порядок сообщаемых им событий таков:
1) Вторжение в Палестину с севера под водительством Зверя и лжепророка (Иоиль 2:1−10; «Армагеддон», Откр 16:14);
2) войско Господне и уничтожение захватчиков (Иоиль 2:11; Откр 19:11−21);
3) покаяние жителей Иудеи (Иоиль 2:12−17; Втор 30:1−9, примеч.);
4) обещание Иеговы (Иоиль 2:28−29);
5) излияние Духа в «последние дни» (еврейские) (Иоиль 2:28−29);
6) Второе пришествие Господа во славе и учреждение царства (Иоиль 2:30−32; Деян 15:15−17), то есть воссоединение Израильского народа и суд над другими народами (Иоиль 3:1−16);
7) полное и постоянное благословение народа в царстве (Иоиль 3:17−21; Зах 14:1−21; Мф 25:32, примечание).