Galatians 1 глава

Galatians
New Living Translation → Комментарии Скоуфилда

New Living Translation

Greetings from Paul

1 This letter is from Paul, an apostle. I was not appointed by any group of people or any human authority, but by Jesus Christ himself and by God the Father, who raised Jesus from the dead.
2 All the brothers and sistersa here join me in sending this letter to the churches of Galatia.
3 May God the Father and our Lord Jesus Christb give you grace and peace.
4 Jesus gave his life for our sins, just as God our Father planned, in order to rescue us from this evil world in which we live.
5 All glory to God forever and ever! Amen.

There Is Only One Good News

6 I am shocked that you are turning away so soon from God, who called you to himself through the loving mercy of Christ.c You are following a different way that pretends to be the Good News
7 but is not the Good News at all. You are being fooled by those who deliberately twist the truth concerning Christ.
8 Let God’s curse fall on anyone, including us or even an angel from heaven, who preaches a different kind of Good News than the one we preached to you.
9 I say again what we have said before: If anyone preaches any other Good News than the one you welcomed, let that person be cursed.
10 Obviously, I’m not trying to win the approval of people, but of God. If pleasing people were my goal, I would not be Christ’s servant.

Paul’s Message Comes from Christ

11 Dear brothers and sisters, I want you to understand that the gospel message I preach is not based on mere human reasoning.
12 I received my message from no human source, and no one taught me. Instead, I received it by direct revelation from Jesus Christ.d
13 You know what I was like when I followed the Jewish religion — how I violently persecuted God’s church. I did my best to destroy it.
14 I was far ahead of my fellow Jews in my zeal for the traditions of my ancestors.
15 But even before I was born, God chose me and called me by his marvelous grace. Then it pleased him
16 to reveal his Son to mee so that I would proclaim the Good News about Jesus to the Gentiles.
When this happened, I did not rush out to consult with any human being.f
17 Nor did I go up to Jerusalem to consult with those who were apostles before I was. Instead, I went away into Arabia, and later I returned to the city of Damascus.
18 Then three years later I went to Jerusalem to get to know Peter,g and I stayed with him for fifteen days.
19 The only other apostle I met at that time was James, the Lord’s brother.
20 I declare before God that what I am writing to you is not a lie.
21 After that visit I went north into the provinces of Syria and Cilicia.
22 And still the churches in Christ that are in Judea didn’t know me personally.
23 All they knew was that people were saying, “The one who used to persecute us is now preaching the very faith he tried to destroy!”
24 And they praised God because of me.

Комментарии Скоуфилда

6 Благодать — это то, чем проверяется истинность благовестия. Если в проповеди не упоминается о благодати или говорится о ней вкупе с законом как о средстве оправдания или освящения (Гал 2:21; 3:1−3), либо в проповеди отвергается виновность в грехе, которая и есть единственный повод к проявлению благодати, то это — «иное благовестие», и проповедующий его находится под проклятием (анафемой) Божиим (ст. 8−9).

10 Заявление Павла в этом стихе подтверждается следующим:
1) Галаты знают, что Павел не ищет благоволения у людей (ст. 10).
2) Доказывая, что проповедуемое им Евангелие было откровением ему от Бога (ст. 11−12), он исходит из этой их осведомленности о его характере, опирается на нее.
3) Что же касается иудействовавших христиан, то Павел сам был ревностным иудеем, но оставил иудаизм и принял нечто лучшее (ст. 13−14).
4) Он проповедовал благодать до того, как встретился с некоторыми из апостолов (ст. 15−24).
5) Когда же он встретился с другими апостолами, то тем нёчего было прибавить к его откровениям (2:1-6).
6) Они полностью признании апостольство Павла (2:7−10).
7) Если бы законники стали ссылаться на авторитет Петра, то разве не было бы им ответом, что сам Петр, будучи обличен (2:11−14), не искал в нем защиты?

13 Если система взглядов и правил, утвержденная Моисеем, и продолжала существовать, то с наступлением периода благодати они становилась лишь «образом жизни в иудействе» или «иудейской религией».

14 В 13-м и 14-м стихах слово иудейство выражается греческим словом иудаисмос (иудаизм). В Деян 26:5 и Иак 1:26−27 в греческом оригинале упот и ребляется слово фрескаия, то есть религиозное служение, которое переводится как — «вероисповедание» и «благочестие» а в Кол 2:18 как «служение». За исключением Иак 1:27, это слово употребляется в отрицательном смысле, и никогда — как синоним спасения или духовности.



2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.