Ezekiel 1 глава

Ezekiel
New Living Translation → Новой Женевской Библии

New Living Translation

A Vision of Living Beings

1 On July 31a of my thirtieth year,b while I was with the Judean exiles beside the Kebar River in Babylon, the heavens were opened and I saw visions of God.
2 This happened during the fifth year of King Jehoiachin’s captivity.
3 (The LORD gave this message to Ezekiel son of Buzi, a priest, beside the Kebar River in the land of the Babylonians,c and he felt the hand of the LORD take hold of him.)
4 As I looked, I saw a great storm coming from the north, driving before it a huge cloud that flashed with lightning and shone with brilliant light. There was fire inside the cloud, and in the middle of the fire glowed something like gleaming amber.d
5 From the center of the cloud came four living beings that looked human,
6 except that each had four faces and four wings.
7 Their legs were straight, and their feet had hooves like those of a calf and shone like burnished bronze.
8 Under each of their four wings I could see human hands. So each of the four beings had four faces and four wings.
9 The wings of each living being touched the wings of the beings beside it. Each one moved straight forward in any direction without turning around.
10 Each had a human face in the front, the face of a lion on the right side, the face of an ox on the left side, and the face of an eagle at the back.
11 Each had two pairs of outstretched wings — one pair stretched out to touch the wings of the living beings on either side of it, and the other pair covered its body.
12 They went in whatever direction the spirit chose, and they moved straight forward in any direction without turning around.
13 The living beings looked like bright coals of fire or brilliant torches, and lightning seemed to flash back and forth among them.
14 And the living beings darted to and fro like flashes of lightning.
15 As I looked at these beings, I saw four wheels touching the ground beside them, one wheel belonging to each.
16 The wheels sparkled as if made of beryl. All four wheels looked alike and were made the same; each wheel had a second wheel turning crosswise within it.
17 The beings could move in any of the four directions they faced, without turning as they moved.
18 The rims of the four wheels were tall and frightening, and they were covered with eyes all around.
19 When the living beings moved, the wheels moved with them. When they flew upward, the wheels went up, too.
20 The spirit of the living beings was in the wheels. So wherever the spirit went, the wheels and the living beings also went.
21 When the beings moved, the wheels moved. When the beings stopped, the wheels stopped. When the beings flew upward, the wheels rose up, for the spirit of the living beings was in the wheels.
22 Spread out above them was a surface like the sky, glittering like crystal.
23 Beneath this surface the wings of each living being stretched out to touch the others’ wings, and each had two wings covering its body.
24 As they flew, their wings sounded to me like waves crashing against the shore or like the voice of the Almightye or like the shouting of a mighty army. When they stopped, they let down their wings.
25 As they stood with wings lowered, a voice spoke from beyond the crystal surface above them.
26 Above this surface was something that looked like a throne made of blue lapis lazuli. And on this throne high above was a figure whose appearance resembled a man.
27 From what appeared to be his waist up, he looked like gleaming amber, flickering like a fire. And from his waist down, he looked like a burning flame, shining with splendor.
28 All around him was a glowing halo, like a rainbow shining in the clouds on a rainy day. This is what the glory of the LORD looked like to me. When I saw it, I fell face down on the ground, and I heard someone’s voice speaking to me.

Новой Женевской Библии

1:1−3 См. Введение: Автор; Время и обстоятельства написания.

1:1 И было в тридцатый год. Книга, предположительно, имела два заголовка: один от первого лица (ст. 1), второй — от третьего (ст. 2:3). Хронология в книге пророка Иезекииля, как правило, приводится по годам правления Иоакима. Иезекииль воспринял свое пророческое призвание на тридцатом году жизни, что соответствует пятому году правления Иоакима. Предназначенный в священники человек обычно приступал к активному служению лишь по достижении тридцати лет (Чис 4:3), но Иезекииль в этом возрасте жил в условиях плена, вдали от Иерусалимского храма, и, естественно, не имел возможности исполнять свое священническое призвание.

1:2 это был пятый год. Царь Иоаким был уведен в плен в 597 г. до Р.Х.; Навуходоносор посадил на его место царя Седекию (4Цар 24:15−17; 2Пар 36:10). Но Иоакима продолжали считать законным царем Иудеи (4Цар 25:27−30), что признавалось даже вавилонскими властителями, так что все даты, которые приводятся в книге пророка Иезекииля (1:2−3; 3:16; 8:1; 20:1; 24:1; 26:1; 29:1; 29:17; 30:20; 32:1; 32:17; 33:21; 40:1), даются по годам царствования именно Иоакима. Следовательно, если в ст. 1:2 называется четвертый месяц пятого года правления Иоакима, то видение состоялось в июле 593 г. до Р.Х.

1:3 при реке Ховаре. Иудеи диаспоры обычно устраивали места для богопочитания у водных потоков (Деян 16:13; Пс 136:1). Два клинописных текста из Ниппура упоминают о «пару кабари» (в переводе «великая река»), и это имя собственное можно отождествить с рекой Ховар. Так называли большой обводный канал, с помощью которого вода из Евфрата подводилась к Вавилону.

1:4 — 3:14 Подобно Моисею, любой пророк (Втор 18:15, 18) обычно начинал свое пророческое служение лишь после того, как Бог приоткрывал ему свое Божественное присутствие. Каждый из пророков обычно бывал допущен на небесный совет, где ему позволялось выслушать слова Божии. Именно в этом и состояло отличие истинного пророка от ложного (Иер 23:16−18; 3Цар 22:19−28).

Сообщения о войнах составляют важный мотив в пророчестве Иезекииля. И в начальном видении Бог предстает перед ним как воин, едущий на колеснице (1:15−18) в сопровождении небесного воинства (1:19−24).

1:4 бурный ветер. Т.е. один из видов теофании (богоявления). См. 4Цар 2:1, 11; Иов 38:1; Пс 82:16; Пс 148:8; Ис 29:6; Ис 66:15; Иер 4:13; Иер 23:19; Иер 30:23; Наум 1:3; Зах 9:14.

1:5−9 Упоминаемые здесь животные — это херувимы (10:1; 15:17, 20). Ср. Ис 6:2, а также Откр 4:6. Крылья их «соприкасались одно к другому» (ст. 9), что напоминает серафимов, поставленных в Святом Святых Соломонова храма (3Цар 6:27; 2Пар 3:11−12).

1:10 Подобие лиц их. Упоминаемые четыре лица представляют высшие формы жизни среди разных категорий тварных созданий. Лицо человека выше других, и оно обращено наружу. Телец представляет домашних животных, лев — диких, а орел — птиц. Эти существа образовали четырехугольник. Под каким бы углом ни смотреть на каждое из них, одновременно были видны четыре различных лица.

1:11 крылья. См. Ис 6:2 и ком. к Иез 1:5−9.

1:13−14 горящих углей... огонь... сияние... молния. Огонь — это первичный вид богоявления (Быт 15:17; Исх 3:2; Исх 13:21−22; Чис 11:1; Пс 17:9).

1:24 сильный шум. Звуковой компонент — это обычный элемент богоявления, если в них участвует небесное воинство (2Цар 5:24; 4Цар 7:6; Иоиль 2:5. Ср. также Быт 3:8; Исх 19:19; Ис 6:4). См. об этом особенно 3:12−13; 10:5.

1:27 вид огня внутри него вокруг. Свет, характерный для присутствия Божия, заполняет всего человека (ср. Дан 7:9−10) — ведь Божественный свет является неприступным (1Тим 6:16). Никто никогда не видел Бога, и никто не может описать Его; поэтому и Иезекииль говорит только о «видении подобия славы Господней» (2:1), т.е. он трижды избегает реального описания Бога.

1:28 радуга. Радуга не только отражает великолепие облика Божия, но и напоминает о Его обетованиях (Быт 9:16−17).



2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.