2 Samuel 16 глава

Samuel
New Living Translation → Новой Женевской Библии

New Living Translation

David and Ziba

1 When David had gone a little beyond the summit of the Mount of Olives, Ziba, the servant of Mephibosheth,a was waiting there for him. He had two donkeys loaded with 200 loaves of bread, 100 clusters of raisins, 100 bunches of summer fruit, and a wineskin full of wine.
2 “What are these for?” the king asked Ziba.
Ziba replied, “The donkeys are for the king’s people to ride on, and the bread and summer fruit are for the young men to eat. The wine is for those who become exhausted in the wilderness.”
3 “And where is Mephibosheth, Saul’s grandson?” the king asked him.
“He stayed in Jerusalem,” Ziba replied. “He said, ‘Today I will get back the kingdom of my grandfather Saul.’”
4 “In that case,” the king told Ziba, “I give you everything Mephibosheth owns.”
“I bow before you,” Ziba replied. “May I always be pleasing to you, my lord the king.”

Shimei Curses David

5 As King David came to Bahurim, a man came out of the village cursing them. It was Shimei son of Gera, from the same clan as Saul’s family.
6 He threw stones at the king and the king’s officers and all the mighty warriors who surrounded him.
7 “Get out of here, you murderer, you scoundrel!” he shouted at David.
8 “The LORD is paying you back for all the bloodshed in Saul’s clan. You stole his throne, and now the LORD has given it to your son Absalom. At last you will taste some of your own medicine, for you are a murderer!”
9 “Why should this dead dog curse my lord the king?” Abishai son of Zeruiah demanded. “Let me go over and cut off his head!”
10 “No!” the king said. “Who asked your opinion, you sons of Zeruiah! If the LORD has told him to curse me, who are you to stop him?”
11 Then David said to Abishai and to all his servants, “My own son is trying to kill me. Doesn’t this relative of Saulb have even more reason to do so? Leave him alone and let him curse, for the LORD has told him to do it.
12 And perhaps the LORD will see that I am being wrongedc and will bless me because of these curses today.”
13 So David and his men continued down the road, and Shimei kept pace with them on a nearby hillside, cursing and throwing stones and dirt at David.
14 The king and all who were with him grew weary along the way, so they rested when they reached the Jordan River.d

Ahithophel Advises Absalom

15 Meanwhile, Absalom and all the army of Israel arrived at Jerusalem, accompanied by Ahithophel.
16 When David’s friend Hushai the Arkite arrived, he went immediately to see Absalom. “Long live the king!” he exclaimed. “Long live the king!”
17 “Is this the way you treat your friend David?” Absalom asked him. “Why aren’t you with him?”
18 “I’m here because I belong to the man who is chosen by the LORD and by all the men of Israel,” Hushai replied.
19 “And anyway, why shouldn’t I serve you? Just as I was your father’s adviser, now I will be your adviser!”
20 Then Absalom turned to Ahithophel and asked him, “What should I do next?”
21 Ahithophel told him, “Go and sleep with your father’s concubines, for he has left them here to look after the palace. Then all Israel will know that you have insulted your father beyond hope of reconciliation, and they will throw their support to you.”
22 So they set up a tent on the palace roof where everyone could see it, and Absalom went in and had sex with his father’s concubines.
23 Absalom followed Ahithophel’s advice, just as David had done. For every word Ahithophel spoke seemed as wise as though it had come directly from the mouth of God.

Новой Женевской Библии

16:1 Сива. См. 9:2.

Мемфивосфея. См. ком. к 4:4.

16:5 Бахурима. См. ком. к 3:16.

Семей. Как родич Саула, Семей не мог простить Давиду, что тот занимает трон, некогда принадлежавший Саулу.

сын Геры. См. Быт 46:21; Суд 3:15; 1Пар 8:3, 5, 7. Тот факт, что Семей везде представлен с уточняющей оговоркой «сын Геры» (19:16, 18; 3Цар 2:8), вызван распространенностью его имени, неоднократно встречающегося в ВЗ (3Цар 4:18; 1Пар 4:26).

16:8 Господь обратил на тебя. Семей прав, рассматривая бедствия Давида как кару Божию, но ошибается, когда утверждает, что наказан Давид за узурпацию израильского престола и гибель многих представителей дома Саулова. Несчастья, обрушившиеся на Давида, следует считать расплатой за грехи — прелюбодеяние с Вирсавией и убийство Урии Хеттеянина, — наступившей по слову Божиему: «вот, Я воздвигну на тебя зло из дома твоего» (12:11).

16:9 Авесса, сын Саруин. См. ком. к 2:18.

мертвый пес. См. ком. к 1Цар 24:15.

16:11 оставьте его, пусть злословит. Давид не прерывает поносящего его Семея, руководствуясь несколькими соображениями: 1) быть может, понося Давида, Семей выполняет волю Господа (ст. 10); 2) если собственный сын жаждет смерти своего отца, то стоит ли винить того, чьи близкие пострадали от руки Давида; 3) если злословие несправедливо, Господь воздает за то уничижение, которое он претерпел от Семея (см. ком. к ст. 12). Такая готовность смиренно принять суд Господа характерна для Давида (12:20; 15:26) и, кроме того, заставляет вспомнить священника Илия в лучшие моменты его жизни (см. ком. к 1Цар 3:18).

16:12 воздаст мне Господь благостью. В ст. 8 Семей злословит Давида, утверждая, что Господь обратил на него Свой гнев за гибель многих из дома Саулова. В данном же стихе Давид выражает надежду на то, что Господь вознаградит его за то уничижение, которое он претерпел от Семея (см. ком. к ст. 11).

16:15 Ахитофел. См. ком. к 11:3.

16:16 Хусий Архитянин. См. ком. к 15:32.

16:17−19 Видимое недоверие Авессалома к «другу Давидову» рассеивается после мудрого ответа Хусия, что он будет служить тому, кого избрал Господь и народ Израиля, и будет предан сыну так же, как был предан отцу. В его словах нет обмана, поскольку высказанным выше условиям Авессалом никак не соответствует.

16:21 войди к наложницам отца твоего. Если до этого и существовала какая-либо возможность примирения между отцом и сыном, то, вняв совету Ахитофела и войдя к наложницам Давида, оставленным им для «хранения дома» (15:16; о наложницах см. 5:13), Авессалом уничтожил ее. Подобный поступок мог свидетельствовать только о непреклонной решимости Авессалома занять отцовский престол (3:7; 12:8; 3Цар 2:22). Но каковы бы ни были мотивы Авессалома, его греховное беззаконие не могло не вызвать гнева Господа и последующего справедливого наказания (Лев 18).

16:22 на кровле. См. ком. к 11:2.

и вошел Авессалом к наложницам отца своего пред глазами всего Израиля. Так исполнился суд Божий, возвещенный Давиду через Нафана (12:11−12).



2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.