2 Samuel 4 глава

Samuel
New Living Translation → Новой Женевской Библии

New Living Translation

The Murder of Ishbosheth

1 When Ishbosheth,a Saul’s son, heard about Abner’s death at Hebron, he lost all courage, and all Israel became paralyzed with fear.
2 Now there were two brothers, Baanah and Recab, who were captains of Ishbosheth’s raiding parties. They were sons of Rimmon, a member of the tribe of Benjamin who lived in Beeroth. The town of Beeroth is now part of Benjamin’s territory
3 because the original people of Beeroth fled to Gittaim, where they still live as foreigners.
4 (Saul’s son Jonathan had a son named Mephibosheth,b who was crippled as a child. He was five years old when the report came from Jezreel that Saul and Jonathan had been killed in battle. When the child’s nurse heard the news, she picked him up and fled. But as she hurried away, she dropped him, and he became crippled.)
5 One day Recab and Baanah, the sons of Rimmon from Beeroth, went to Ishbosheth’s house around noon as he was taking his midday rest.
6 The doorkeeper, who had been sifting wheat, became drowsy and fell asleep. So Recab and Baanah slipped past her.c
7 They went into the house and found Ishbosheth sleeping on his bed. They struck and killed him and cut off his head. Then, taking his head with them, they fled across the Jordan Valleyd through the night.
8 When they arrived at Hebron, they presented Ishbosheth’s head to David. “Look!” they exclaimed to the king. “Here is the head of Ishbosheth, the son of your enemy Saul who tried to kill you. Today the LORD has given my lord the king revenge on Saul and his entire family!”
9 But David said to Recab and Baanah, “The LORD, who saves me from all my enemies, is my witness.
10 Someone once told me, ‘Saul is dead,’ thinking he was bringing me good news. But I seized him and killed him at Ziklag. That’s the reward I gave him for his news!
11 How much more should I reward evil men who have killed an innocent man in his own house and on his own bed? Shouldn’t I hold you responsible for his blood and rid the earth of you?”
12 So David ordered his young men to kill them, and they did. They cut off their hands and feet and hung their bodies beside the pool in Hebron. Then they took Ishbosheth’s head and buried it in Abner’s tomb in Hebron.

Новой Женевской Библии

4:1 весь Израиль смутился. Народ «смутился», заподозрив, по всей вероятности, в смерти Авенира Давида.

4:2 причислялся к Вениамину. Здесь особенно подчеркивается принадлежность будущих убийц Иевосфея к колену Вениаминову, чтобы показать, что даже соплеменники Саула разочаровались в правлении его дома (см. ком. к ст. 3).

4:3 убежали Беерофяне в Гиффаим. В Нав 9:17 Беероф назван в числе четырех городов гаваонитян (небольшого аморрейского народа, обманом заключившего мирный договор с Иисусом Навином). Однако далее, в Нав 18:25 сообщается о том, что при разделе земли Веероф был дан в надел Вениамину. Как явствует из 2Цар 21:1−2, в годы своего царствования Саул стремился полностью истребить гаваонитян, так что, по всей вероятности, именно спасаясь от преследований с его стороны, жители Беерофа и бежали в Гиффаим (местоположение последнего не установлено). Можно предположить, что на месте бежавших гаваонитян в этом городе поселились израильтяне из колена Вениаминова. Непонятно, принадлежали ли убийцы Иевосфея к первоначальному населению Беерофа или же к переселившимся туда израильтянам.

4:4 известие о Сауле и Ионафане. Т.е. известие об их гибели (гл. 1; 1Цар 31).

Мемфивосфей. См. 9, 6−13; 16:1−4; 19:24−30; 21:7 (в 21:8 речь идет о другом человеке по имени Мемфивосфей).

4:9 жив Господь, избавивший душу мою от всякой скорби. В то время как Рихав и Баана пытались представить себя благочестивыми исполнителями Божиего суда над домом Саула (ст. 8), Давид однозначно дает им понять, что имея помощь от Господа, он не нуждается в человеческой помощи.

4:12 приказал Давид слугам. Если Иоаву Давид сохранил жизнь, ограничившись проклятиями ему и его потомству (см. ком. к 3:29), то теперь он не колеблясь приказывает предать убийц Иевосфея смерти.

отрубили им руки и ноги. Такого рода казнь могла иметь особое значение, а именно — отсечение членов, с помощью которых было совершено преступление — рук, пронзивших Иевосфея, и ног, донесших известие об убийстве до Давида.



2007–2024. Сделано с любовью для любящих и ищущих Бога. Если у вас есть вопросы или пожелания, то пишите нам: bible-man@mail.ru.