Выслоўяў 10 глава

Кніга Выслоўяў Саламонавых
Пераклад Чарняўскага 2017 → Под редакцией Кулаковых

 
 

Прыпавесці Саламонавы. Мудры сын — радасць бацьку, а бязглузды сын — гора для маці сваёй.
 
Притчи Соломона.1 Мудрый сын радует отца, а глупый — горе для матери.2

Ніяк не дапамогуць бязбожныя скарбы, а справядлівасць душу выратуе ад смерці.
 
Обманом нажитое состояние не поможет, а праведность избавит от смерти.3

Не пашкодзіць Госпад голадам справядліваму, а хцівасць бязбожнікаў знішчыць.
 
Не оставит ГОСПОДЬ праведника голодным, но алчные замыслы4 нечестивцев разрушит.

Лянівая рука ўтварае беднасць, а рука працавітых падрыхтоўвае багацце.
 
Праздные руки на бедность обрекают, усердные руки богатство принесут.

Той сын мудры, хто збірае ў жніво, а хто храпе ўлетку — сын шалапутны.
 
Разумный сын в страду хлеб убирает, а тот, который спит в жатву, позорит отца.

Дабраславенні Госпадавы — на галаве справядлівага, а вусны бязбожнікаў хаваюць лютасць.
 
Благословения венчают голову праведника, а уста нечестивцев таят насилие.5

Памяць справядлівага будзе ў дабраславенні, а імя бязбожнікаў сатлее.
 
Память о праведнике вовеки благословенна,6 а имя нечестивца в прах обратится.

Мудры сэрцам прымае пастановы, а бязглузды загіне праз вусны.
 
Сердце мудрое повинуется заповедям, а уста глупца навлекают несчастья.7

Хто ходзіць прама, той ходзіць вечна; а хто крывіць дарогі свае, будзе выкрыты.
 
Кто непорочно живет, тому бояться нечего,8 а кто петляет,9 изобличен будет.

Хто міргае вокам, той прынясе боль, а бязглузды вуснамі загубіць.
 
Кто лукаво подмигивает, причиняет боль, и уста глупца навлекают несчастья.10

Вусны справядлівага — крыніца жыцця, а вусны бязбожнікаў хаваюць лютасць.
 
Уста праведного — живительный родник, а уста нечестивцев таят насилие.

Нянавісць выклікае сваркі, а любоў пакрывае ўсе грахі.
 
Ненависть раздувает раздоры, но любовь покрывает все грехи.

У вуснах мудрага знаходзіцца мудрасць, а розгі — на спіне таго, хто не мае сэрца.
 
На устах разумного пребывает мудрость, а спина глупца — для палки.

Мудрыя зберагаюць веды, а вусны бязглуздага — блізкія да пагібелі.
 
Мудрец бережет знания, а речи глупого — неминуемая гибель.

Маёмасць багатага — горад крэпасці яго; пагібель бедных — беднасць іх.
 
Богатство для богача что город укрепленный,11 а нищета для бедного — погибель.

Праца справядлівага — на жыццё, а плады бязбожніка — на грэх.
 
Все старания праведника — к созиданию жизни, а у нечестивца вся прибыль — для греха.12

Хто беражэ настаўленне — ідзе да жыцця, а хто адхіляе папрокі — блукае.
 
Кто внимает наставлениям,13 указывает путь жизни, кто сам отвергает обличения, тот и других совращает.

Ілжывыя вусны хаваюць нянавісць, а хто зневажае — той неразумны.
 
Уста лжеца таят ненависть, а кто сеет клевету — тот глупец.

У шматслоўнасці не будзе недахопу ў грахах, а той, хто ўтрымлівае вусны свае, — самы разважлівы.
 
При многословии не избежать греха, кто сдержан в речах, поступает благоразумно.

Мова справядлівага — адборнае срэбра; сэрца ж бязбожнікаў — нічога не вартае.
 
Слово в устах праведника14 — отборное серебро, но грош цена уму нечестивых.

Вусны справядлівага павучаюць вельмі многіх; а той, хто бязглузды, памрэ ад беднасці сэрца.
 
Уста праведника пестуют15 многих, глупые же гибнут от собственного безрассудства.

Дабраславенне Госпада робіць людзей багатымі; і не будзе дабаўлена ім ніякага цяжару.
 
Благословение ГОСПОДНЕ дарует богатство, и не приумножить его усердием.16

Быццам жартам бязглузды робіць злачынства, а мудрасць — для чалавека разважлівага.
 
Глупец услаждает себя гнусными замыслами, а разумный человек — мудростью.

Чаго баіцца грэшнік, тое і прыйдзе да яго, а жаданне справядлівага здзейсніцца.
 
Что страшит нечестивца, то его и постигнет, а желания праведных исполнятся.

Як праносіцца віхура — так знікне бязбожнік, а справядлівы — як вечны падмурак.
 
Налетит буря — и нет нечестивца, а праведник устоит вовек.

Як укус для зубоў і дым для вачэй, так і гультай для тых, што яго паслалі.
 
Что уксус для зубов, что дым в глаза — таков лентяй для тех, кто дает ему поручения.

Страх Госпадаў дні памножыць, а гады бязбожнікаў скарацяцца.
 
Благоговение пред ГОСПОДОМ дарует долголетие, а годы нечестивцев сочтены.

Чаканне справядлівых — радасць, а надзея бязбожнікаў загіне.
 
Чаяния праведников радуют сердце, а надежда нечестивцев погибнет.

Шлях Госпадаў — цвярдыня для чыстых сэрцам і пагібель для тых, хто робіць ліха.
 
Путь ГОСПОДЕНЬ — надежное прибежище для непорочного, а для злодеев — погибель.

Справядлівы не пахіснецца да веку, а грэшнікі не выжывуць на зямлі.
 
Праведник вовеки непоколебим будет, а нечестивых не будет на земле.

Вусны справядлівага спараджаюць мудрасць, язык крывадушны будзе вырваны.
 
Уста праведника источают мудрость,17 а язык гнусный вырван18 будет.

Вусны справядлівага бачаць прыемнае, а вусны бязбожнікаў — дрэннае.
 
Уста праведника ведают то, что благо, а речь нечестивцев порочна.19

Примечания:

 
 
Под редакцией Кулаковых
1  [1] — Отсюда и до 22:16 следует собрание отдельных изречений Соломона.
1  [2] — Вторая часть стиха почти дословно совпадает с 15:20.
2  [3] — Стих почти дословно совпадает с 11:4.
3  [4] — Букв.: желания.
6  [5] — Друг. возм. пер: насилие закроет уста нечестивцев, т. е. им воздастся тем же, что совершали они сами; та же строка повторяется в 10:11.
7  [6] — Или: праведника поминают при благословении.
8  [7] — Или: отвержение; то же в ст. 10.
9  [8] — Или (ближе к букв.): кто ходит в непорочности, ходит уверенно.
9  [9] — Букв.: искривляет пути свои.
10  [10] — LXX: а тот, кто открыто обличает, миротворец.
15  [11] — Эта часть стиха совпадает с первой частью 18:11.
16  [12] — Друг. возм. пер.: награда праведнику — жизнь, урожай нечестивца — наказание за грехи.
17  [13] — Или: обличениям.
20  [14] — Букв.: язык праведника.
21  [15] — Букв.: пасут; праведник здесь сравнивается с пастухом.
22  [16] — Или: и печали не прибавляет.
31  [17] — Букв.: плодоносят мудростью; ср. 12:14; 13:2; 18:20
31  [18] — Букв.: отрублен. В этой притче уста праведника метафорически отождествляются с плодоносящим деревом, а язык нечестивого — с бесплодным.
32  [19] — Или: коварна.
 


2007–2024. Зроблена з любоўю для тых, што любяць і шукаюць Бога. Калі ў вас ёсць пытанні ці пажаданні, то пішыце нам: bible-man@mail.ru.